Algemene Voorwaarden

Artikel 1 - Definities

  1. Winterkracht: Winterkracht, gevestigd te Rijnsburg, KvK-nummer 96077956.
  2. Klant: Degene met wie Winterkracht een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: Winterkracht en Klant samen.
  4. Consument: Een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 - Toepasselijkheid

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Winterkracht.
  2. Winterkracht en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
  3. Winterkracht en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 - Aanbiedingen en offertes

  1. Aanbiedingen en offertes van Winterkracht zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
  2. Een aanbod of offerte is maximaal 2 weken geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
  3. Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
  4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Winterkracht en de Klant dit schriftelijk afspreken.

Artikel 4 - Aanvaarding

  1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag Winterkracht de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
  2. Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt Winterkracht slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.

Artikel 5 - Prijzen

  1. Winterkracht hanteert prijzen in euro’s en inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzend- of transactiekosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  2. Winterkracht mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
  3. De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Winterkracht vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
  4. De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Winterkracht, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is afgesproken.
  5. Wanneer Winterkracht en de Klant voor de dienstverlening een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  6. Winterkracht mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
  7. Winterkracht moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uitgaat vallen.
  8. De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uitgaat vallen.
  9. Winterkracht zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
  10. De consument mag de overeenkomst met Winterkracht opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.

Artikel 6 - Betalingen en betalingstermijn

  1. Winterkracht mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
  2. De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
  3. De betalingstermijnen die Winterkracht hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Winterkracht aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
  4. Winterkracht mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
  5. Voor elke transactie brengt Winterkracht transactiekosten in rekening. Deze transactiekosten worden afzonderlijk vermeld op de factuur en maken integraal onderdeel uit van de betalingsverplichting van de Klant. De hoogte van de transactiekosten wordt voorafgaand aan de transactie aan de Klant gecommuniceerd en is afhankelijk van de gekozen betaalmethode. Bij onduidelijkheid of geschillen hierover prevaleert de specificatie zoals vermeld op de factuur.

Artikel 7 - Gevolgen te late betaling

  1. Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Winterkracht de wettelijke rente per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
  2. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Winterkracht.
  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  4. Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Winterkracht zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Winterkracht op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
  6. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Winterkracht, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

Artikel 8 – Herroepingsrecht

  1. Indien de Klant een consument is, heeft hij het recht om de overeenkomst met Winterkracht zonder opgave van redenen te herroepen binnen een termijn van 14 dagen, gerekend vanaf de dag waarop de overeenkomst tot stand is gekomen.
  2. Om gebruik te maken van het herroepingsrecht dient de Klant Winterkracht binnen de herroepingstermijn schriftelijk of elektronisch via een ondubbelzinnige verklaring op de hoogte te stellen van zijn beslissing de overeenkomst te herroepen. Hiervoor kan de Klant gebruikmaken van een door Winterkracht beschikbaar gesteld herroepingsformulier, maar dit is niet verplicht.
  3. Indien de Klant uitdrukkelijk heeft verzocht om de dienst te laten beginnen tijdens de herroepingstermijn, is de Klant gehouden de kosten te vergoeden van de reeds uitgevoerde werkzaamheden tot het moment van herroeping. Deze kosten worden naar rato berekend op basis van de omvang van de reeds geleverde dienst in verhouding tot de volledige overeenkomst.
  4. Het herroepingsrecht vervalt indien de dienst volledig is uitgevoerd binnen de herroepingstermijn en de Klant vooraf uitdrukkelijk heeft ingestemd met de aanvang van de uitvoering en heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra Winterkracht de dienst volledig heeft uitgevoerd.
  5. Het herroepingsrecht geldt niet voor diensten die volgens de specifieke wensen van de Klant zijn geleverd en die door hun aard niet kunnen worden teruggedraaid.

Artikel 9 - Opschortingsrecht

  1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 10 - Verrekening

  1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Winterkracht te verrekenen met een vordering op Winterkracht.

Artikel 11 - Verzekering

  1. De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
    • geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst;
    • zaken van Winterkracht die bij de Klant aanwezig zijn;
    • zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd.
  2. De Klant geeft op eerste verzoek van Winterkracht de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Artikel 12 - Intrekking opdracht

  1. Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
  2. Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht het verschuldigde loon en de gemaakte onkosten van dienstverlener te betalen.

Artikel 13 - Klachtplicht

  1. Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
  2. Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden dat dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Artikel 14 - Garantie

  1. Wanneer de Klant en Winterkracht een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Winterkracht enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

Artikel 15 - Uitvoering van de overeenkomst

  1. Winterkracht voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
  2. Winterkracht mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
  3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
  4. De Klant moet ervoor zorgen dat Winterkracht op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
  5. Zorgt de Klant er niet voor dat Winterkracht tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.

Artikel 16 - Informatieverstrekking door de Klant

  1. De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Winterkracht.
  2. De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
  3. Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Winterkracht de betreffende bescheiden.
  4. Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Winterkracht redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.

Artikel 17 - Duur overeenkomst dienst

  1. De overeenkomst tussen Winterkracht en de Klant betreffende een dienst of diensten wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of anders wordt afgesproken.
  2. Wanneer de Klant een overeenkomst voor bepaalde tijd aangaat, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij één van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden, of een consument de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, waardoor de overeenkomst automatisch eindigt.

Artikel 18 - Opzeggen dienst voor onbepaalde tijd

  1. De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 2 maanden.
  2. Een consument mag een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.

Artikel 19 - Vrijwaring

  1. De Klant vrijwaart Winterkracht tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Winterkracht geleverde producten en/of diensten.

Artikel 20 - Klachten

  1. De Klant moet een door Winterkracht geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Winterkracht daarvan op de hoogte stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
  3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Winterkracht hiervan op de hoogte stellen.
  4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Winterkracht hierop gepast kan reageren.
  5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Winterkracht.
  6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Winterkracht andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 21 - Ingebrekestelling

  1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Winterkracht.
  2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Winterkracht ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 22 - Aansprakelijkheid Klant

  1. Wanneer Winterkracht een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

Artikel 23 - Aansprakelijkheid Winterkracht

  1. Winterkracht is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Wanneer Winterkracht aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
  3. Winterkracht is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
  4. Wanneer Winterkracht aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Artikel 24 - Vervaltermijn

  1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Winterkracht vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 25 - Ontbinding

  1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Winterkracht toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door Winterkracht nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Winterkracht in verzuim is.
  3. Winterkracht mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Winterkracht kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 26 - Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Winterkracht door de Klant niet aan Winterkracht kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
  2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
    • een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp;
    • wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen;
    • stroom-, elektriciteits-, internet-, computer- of telecomstoringen;
    • computervirussen;
    • stakingen;
    • overheidsmaatregelen;
    • vervoersproblemen;
    • slechte weersomstandigheden;
    • werkonderbrekingen.
  3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Winterkracht 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Winterkracht kan nakomen.
  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Winterkracht de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
  5. Winterkracht hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Winterkracht hiervan voordeel heeft.

Artikel 27 - Wijziging overeenkomst

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Winterkracht de overeenkomst aanpassen.

Artikel 28 - Wijziging algemene voorwaarden

  1. Winterkracht mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Winterkracht altijd doorvoeren.
  3. Ingrijpende wijzigingen zal Winterkracht zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
  4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

Artikel 29 - Overgang van rechten

  1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Winterkracht aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Winterkracht.
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 30 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Winterkracht bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 31 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Winterkracht is Nederlands recht van toepassing.
  2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Winterkracht is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Winterkracht, tenzij de wet iets anders bepaalt.

Opgesteld op 01 januari 2025.

Google Reviews